شرکت تولیدی فولاد صنعت

استحکام بتن‌ها و سازه‌ها با کمک «مش»

شبکه پیش جوش فولادی (توری مش) چیست ؟

توری مش چیست ؟ مش جوشی، یک شبکه تشکیل شده از چندین رشته فلز آهن، فیبر و دیگر مواد انعطاف‌پذیر یا شکننده است.

توری مش به یک شبکه یا پازل شباهت دارد که دارای بسیاری از رشته‌های متصل و بافته شده است.
کاربرد عمده توری مش در پروژه‌های ساختمانی بزرگ به منظور کف‌بندی است.
البته وضعیت تولیدکنندگان مش وابستگی بسیاری به پروژه‌های عمرانی کشور دارد.
این مطلب را امیر کرمی، مدیر توسعه و بازاریابی شرکت فولاد صنعت که یک شرکت تولیدکننده مش توری است، در گفت‌وگو با صمت عنوان کرد که مشروح آن در ادامه می‌آید.

توری مش چیست و چه نقشی در سازه‌ها ایفا می‌کند؟

مش به شبکه پیش‌جوش فولادی گفته می‌شود که در حقیقت تار و پودر آن از میلگردهای آجدار و ساده تشکیل شده است. به عبارت دیگر یک شبکه فلزی است که تار و پود آن با جوش به هم متصل است.
البته در بازار نام‌های مختلفی داشته و در انواع مختلف کاربرد دارد.
اگر مش در سازه‌ به کار برده نشود، آن سازه دچار ریزش می‌شود و از استحکام لازم برخوردار نخواهد بود. این مش است که بتن را خیلی محکم نگه می‌دارد. بنابراین بسیاری از این توری‌ها دستباف هستند و در استحکام فنس‌کشی سازه، بسیار مهم به‌شمار می‌روند. مش‌ها در پروژه‌های پل‌سازی و راه‌سازی بسیار به کار برده می‌شوند.
استحکام بسیاری از تونل‌های مترو ناشی از مش به کار برده شده در آن است.

چه تقسیم بندی می‌توان برای انواع مش قائل بود؟

توری مش به صورت کلی به دو دسته سبک و سنگین تقسیم می‌شود؛
قشر سبک، توری مش سبک در مدل‌های برگی است که در مقاطع سبک کاربرد دارد و به آن مدل رولی یا توری جوششی و بلدرچینی هم گفته می‌شود که برای قفس پرندگان کاربرد دارد. برای مثال از این نوع مدل در باغ پرندگان تهران نیز برای قفس‌های بلدرچین یا برخی پرندگان کوچک استفاده می‌شود که روزنه‌های ریزتری دارند و محکم‌تر هستند، به این دلیل که بین تار و پود آن بافته نشده بلکه جوش خورده است. مدل دیگری که وجود دارد، توری مش های سنگین است که سایز آنها از ۶ شروع می‌شود و تا ۱۲ تا ۱۴ ادامه دارد. این نوع مش‌ها‌ در استحکام‌ ساختمان، عملیات‌ شاتکریت، عملیات‌ فنداسیون و در تونل‌سازی، سقف و پارکینگ‌ها و سازه‌های سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ساخت پایه‌ها یا سطح پل از برگ‌ها یا صفحه‌های مشی استفاده می‌شود و همانند کف‌سازی روی آن بتن می‌ریزند. برخی مواقع ضخامت مفتول در اندازه ۵ یا ۶ است که در عرشه فولادی یا سقف از آن استفاده کرده یا در «بتن مسلح» از این توری مش‌ ها استفاده می‌کنند و در حقیقت با این مش‌ها، بتن، مسلح و محکم می‌شود یعنی یک بتن‌ریزی معمولی می‌کنند و روی آن مش قرار می‌دهند و روی آن را دوباره بتن‌ ریزی می‌کنند.
این بتن، مسلح و مستحکم می‌شود و ضریب شکنندگی آن افزایش پیدا می‌کند،
سپس در ساخت سازه‌ها، تونل‌ها و پایه‌های پل‌ها از آنها استفاده می‌کنند.

آیا فناوری ویژه‌ای برای تولید مش مورد نیاز است؟

فناوری مش در حقیقت به نوع جوش آن بازمی‌گردد که هر چه محکم‌تر زده شود، بهتر خواهد بود.
از سوی دیگر زمانی که یک کلاف فلزی برای تهیه مش کشیده می‌شود، نیازمند دستگاه قوی‌تری است که در این زمینه نیز فناوری مهم به‌شمار می‌رود. بحث دیگر فنس است که فناوری آن به مفتول بازمی‌گردد و برای تهیه آن از نورد سیاه استفاده می‌شود که آنها را گالوانیزه و آبکاری می‌کنند و محصول، یک مفتول کلاف گالوانیزه است.
نوع کاربرد مش بسیار مهم است.
زمانی که توری مش در استحکام‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد، باید در ساخت آن استحکام مورد نظر در نظر گرفته شود.

چه تعداد تولیدکننده توری‌های مش در کشور مشغول فعالیت هستند؟

بیش از ۴ تا ۵ تولیدکننده تورهای مشی در کشور فعالیت نمی‌کنند.

مهم‌ترین مشکلات شما به عنوان تولیدکننده چیست؟

یکی از مشکلات ما این است که وقتی با بخش‌های دولتی کار می‌کنیم با ما دیر تسویه حساب می‌کنند و به عبارتی دولتی‌ها خوش حساب‌ نیستند، در حالی که این توانایی را داریم که با بسیاری از پروژه‌های دولتی مشارکت کنیم.
از این رو به حمایت دولت نیازمند هستیم.
ما می‌توانیم تامین‌کننده نیاز بخش خصوصی باشیم اما دولتی‌ها خوش‌حساب نیستند.

آیا بازار صادراتی هم دارید؟

بازار صادراتی ما عراق است.
البته به خاطر مشکلات داخلی و خارجی که با عراق داریم، تا حدی صادرات ما نیز با مشکل روبه‌رو شده است. یکی از مشکلات ما این است که فضای بازاریابی خارجی در عراق نداریم. در عراق زیرساخت‌ها فرو ریخته و نیاز به بازسازی دارد، از این رو دولت باید زمینه ورود به این بازار را فراهم کند. درحال‌حاضر رقیب ما ترکیه است، البته این کشور با نرخ بالاتر و کیفیت پایین‌تر مش تولید می‌کند اما در حال تصرف بازارهای منطقه چون گرجستان و آذربایجان است، در حالی که ما سفارش از آلمان داشته‌ایم. آنها این محصول را از ما کپی کرده‌اند، در حالی که باید بازار افغانستان را نیز در دست بگیریم 
در این زمینه حمایت دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت را خواستار هستیم.
هم‌اکنون به دلیل میزبانی قطر برای جام جهانی شاهد ایجاد زیرساخت در قطر هستیم.
در قطر سازه‌های بسیاری برای این بازی‌ها در حال ساخت است و این یک بازار بالفعل است.
سوریه هم می‌تواند بازار مناسبی برای ما باشد اما قوانین دولتی به جای اینکه برای بازاریابی صادراتی به ما کمک کنند، چوب لای چرخ ما می‌گذارند.

شرکت فولاد صنعت توری مش توری مش سبک و توری مش سنگین

شرکت شما در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کند؟

شرکت فولاد صنعت ، تولیدکننده توری مش و توری فولادی است که در پروژه‌های ملی از جمله پروژه تهران- شمال نیز مشارکت داشته و در بسیاری از پروژه‌های پتروشیمی، نفت و گاز نیز شرکت کرده است. در حقیقت مجتمع ما یک هلدینگ فولادی است و یک کارخانه در پرند داریم که علاوه بر تولید مش، محصولاتی همانند توری نیز تولید می‌کنیم. البته مش هم نوعی توری فلزی است که اجزای آن با جوش به هم متصل می‌شوند اما توری بدون جوش است و به نوعی با کیفیت و دقت بیشتر بافته می‌شود.
حدود ۴۵ نفر در کارگاه ما مشغول به کار هستند.

منبع خبر:

روزنامه صنعت معدن و تجارت

با تشکر از آقای کرمی 
توری مش چیست