شرکت تولیدی فولاد صنعت

نیلینگ

نیلینگ و مش بندی

نیلینگ و مش بندی

  • تعریف نیلینگ :

نیلینگ روش خلاقانه مهندسین استرالیایی بود که در حدود دهه 60 میلادی جهت پایدارسازی جدار تونل بکار گرفته شد. روش اجرای کار نیلینگ به این صورت است که ابتدا دیواره­ها رگلاژ می­ شوند. سپس شبکه­ مش­های فولادی یا شبکه های پیش جوش فولادی  بوسیله میخ­های 50 سانتیمتری نصب می­شوند و روی آن به ضخامت حدود 10 تا 15 سانتیمتر بتن پاشی می­شود. مرحله بعد حفاری گمانه­ها و جا زدن میلگرد یا کابل است. در ادامه گمانه­ها با دوغاب سیمان تزریق شده و پس از گیرش دوغاب، هد نیل­ها بسته می­شود. بدین ترتیب نیروی رانش خاک از طریق مش و شات به هد نیل اعمال می شود و نیروی هد نیلها از طریق نیلها به توده خاک منتقل می­گردد. گویی رانش خاک از طریق سیستم نیلینگ به خود خاک مهار می­شود.

  1. خاکبرداری
  2. حفاری سوراخ ها جهت قرار گیری میخ

  3. نصب میخ ها و اجرای دوغاب ریزی

  4. اجرای پوسته موقت ( shotcrete Facing )

  5. احداث تراز های بعدی خاکبرداری

  6. احداث پوسته دائمی و نهایی (در صورت نیاز)خاکبرداری در نیلینگ

      حفاری سوراخ ها جهت قرار گیری میخ در نیلینگ :

سوراخ ها باید به طول ، قطر ، جهت و فواصل معیـــنی بر اساس مراحل تعیین شده ایجاد گردند

     نصب میخ ها و اجرای دوغاب ریزی در نیلینگ

میخ ها در سوراخ های حفر شده جای می گیرند . میخ ها به طور رایج تو پر می باشند، اگرچه میخ های توخالی فولادی نیز اجرا می گردند. برای آنکه میخ ها به خوبی توسط دوغاب احاطه شوند قطعاتی جهت نگه داری فواصل بین میخها و دیواره داخلی سوراخ ها بر روی میخها تعبیه گشته است. لوله های تزریق ( tremie ) نیز در همین زمان به داخل سوراخ ها هدایت می شوند. زمانی که محافظت در برابر خورندگی و فرسایش ضروری باشد از پوششهای موج دار پلاستیکی استفاده می شود که از خورندگی بیشتر میخ ها می کاهد. سپس سوراخ ها توسط لوله های تزریق با ملات پر می گردد.دوغاب ریزی توسط فشار جاذبه و یا با فشار اندکی اجرا می گردد. اگر میل ­های توخالی خود حفار به کار روند (فقط برای سازه­های موقت) حفاری و تزریق در یک مرحله از عملیات صورت می­ گیرد.

    اجرای پوسته موقت ( shotcrete Facing ) در نیلینگ :

پوسته موقت برای ایجاد تکیه گاه و مهار سطح خاکبرداری قبل از مراحل بعدی حفاری اجرا می گردد. رایج ترین دیواره موقتی که اجرا می شود شامل یک لایه مسلح کننده سبک به همراه لایه شاتکریت به ضخامت 100 میلیمتر ( 4 اینچ ) می باشد. مسلح کننده شامل شبکه پیش جوش فولادی ( WWM ) یا شبکه مش می باشند که تقریبا در وسط  ضخامت شاتکریت اجرا می شوند. طول شبکه توری مش فولادی به گونه­ای باید باشد که حداقل یک چشمه کامل شبکه توری مش فولادی با پانل بعدی توری مش فولادی هم پوشانی برقرار کند. در طی مرحله بعدی صفحات باربر بر روی سر میخ ها بر آمده ازسوراخ ها نصب می گردند. سپس میخ ها به آرامی وبا فشار کمی به لایه تازه بتن ریزی شده پرس می شوند. مهره شش وجهی و واشرها متعاقبا بر روی سر میخ ها بر صفحه باربر محکم نصب می گردند.

     احداث تراز های بعدی خاکبرداری در نیلینگ :

 گام های اول تا چهارم برای پایداری خاکریز اجرا می شود. در هر مرحله از خاکبرداری نـــوارهای عمودی زهکشی تا پایین خاکـــریز ادامه پیدا می کنند. پانل جدیدی از توری مش فولادی متعاقبا برای یک لایـــه همپوشانی کامل اجرا می گردد.شاتکریت های موقــت اجرا شده به وسیله اتصالات سرد به شاتکریت قبلی خاکبــرداری شده متصـــل می گــردد. درانتهای خاکبرداری نوارهـــای زهکشی در پاشنه خاکریز جمـــع می شوند و پاشنه زهکــش دیـــواره را تشکیل می دهند.

    احداث پوسته دائمی و نهایی در نیلینگ :

پس از انکه خاکبـــرداری به تراز مورد نظر رسید و میــخ ها نصب گشتند و تستهای بارگذاری صورت پذیرفت پوستــه و نمای نهایـــی احداث می گردد . پوسته نهایی ممکــن است شامل بتن درجای ( CIP ) مسلح ، شاتکریت مسلح و یا پانلهای بتنی پیش ساخته باشد . آرماتورهای روکش دائم ، همان میلگردهای معمولی یا شبکه پیش جوش فولادی یا همان توری مشمی­ باشد .گام های مختلف دیگری نیز ممکن است با توجه به نوع و شرایط پروژه ضروری باشند. برای مثال در حالتیکه پایداری شیب در اثر خاکبرداری ناپایدار و بحرانی گردد شاتکریت ممکن است بلا فاصله بعد از هر مرحله خاکبرداری و قبل ازحفر سوراخ ها و نصب میخ ها اجرا گردد.

     کاربرد نیلینگ :

روش­های مختلف پایدارسازی ترانشه­ها همواره با چالش­های مختلفی روبروست. از این بین نیلینگ یا میخکوبی بدلیل مزایای فنی و اقتصادی گزینه مطلوب اغلب کارفرمایان بخش راه و ساختمان می­باشد که بدون ایجاد معارض در محدوده پروژه، ضرایب اطمینان دیواره­های گودبرداری را به بهترین شکل تامین می­کند. به کارگیری دانش روز سیستم نیلینگ وپس­کشیدگی المان­های نیل این امکان را ایجاد کرد که تغییر مکان­های مجاور ساختمان­های فرسوده و معابر پرترافیک کاهش یابد. این فن آوری که اصطلاحاً انکراژ نامیده می­ شود با بکارگیری استرند چند رشته بجای میلگرد در گمانه­ ها به تنها گزینه پایدارسازی گودهای بالای 25متر تبدیل شده ­است.

    N3 گروه تولیدی بازرگانی فولاد صنعت N1 گروه تولیدی بازرگانی فولاد صنعت N2 گروه تولیدی بازرگانی فولاد صنعت