شرکت تولیدی فولاد صنعت

مفتول گالوانیزه 1

قیمت مفتولی فولادی نسبت به ماه جولای ، افزایش چشمگیری داشته است

صادرات سیم مفتول‌های فولادی از چین همراه با رشد تقاضای منطقه برای این محصول افزایش یافت . این امر سبب شد تا قیمت این محصول در مسیر صعودی قرار بگیرد. البته با توجه به کنترل و بازرسی های سخت گیرانه زیست محیطی از واحدهای فولادی، احتمال تداوم رشد قیمتی تا پایان سال جاری، امری بعید به نظر می‌رسد.

در حال حاضر واحدهای فولاد سازی چین، سیم مفتول‌ های فولادی را در بازارهای صادراتی بطور میانگین با قیمت فوب 530 تا 550 دلار به ازای هر تن به فروش می ‌رسانند. بدین ترتیب قیمت ها نسبت به آخرین روز ماه جولای (مرداد) ، حدود 60 دلار افزایش را نشان می دهد. محصول مزبور در بازار داخلی چین نیز با قیمت 346 دلار در حال معالمه است، یعنی به ازای هر تن با رشد قیمتی 51 دلاری مواجه بوده است. رشد قیمت در بازار داخلی چین را می توان متأثر از افزایش قیمت در بازارهای صادراتی دانست.

نمودار 1 قمیت فوب پیشنهادی صادرات سیم مفتول فولاد حاوی کروم را به ازای هر تن نشان می دهد. همان ‌طور که اشاره شد قیمت‌های نشان داده شده در نمودار نسبت به قیمت فوب صادراتی یک ماه قبل ، رشد 60 دلاری را به ازای هر تن از خود نشان می دهد که در بازه زمانی یاد شده رشد چشم گیری محسوب می ‌شود.

همچنین باید عنوان ساخت که این افزایش قیمت تنها از در بازار صادراتی چین صورت نگرفته است ، بلکه سایر تامین کنندگان محصول مزبور در بازارهای جهانی نیز قیمت های پیشنهادی خود را همراه با بازار چین افزایش داده اند. بنابراین محصولات یاد شده که توسط واحدهای فولاد سازی چین ساخته می شوند، هنوز هم در بازارهای جهانی از منظر قیمت، در سطح رقابتی قرار دارند.

لازم به‌ ذکر است که سیم مفتول های فولادی ساخت اندونزی با قیمت 575 دلار در هر تن (با احتساب CFR) به فروش می‌رسند. همین محصول از سوی شرکت JSW فولاد هند با قیمت فوب حدود 525 دلار در هر تن (معادل 550 دلار به ازای هر تن با احتساب CFR منطقه جنوب شرقی آسیا) ارائه می شود. بدین ترتیب مشاهده می شود که همچنان چین تولیدات خود را با قیمت های پایین تری به فروش می ‌رساند.

علاوه بر آن، برخی از شرکت‌های چینی محصولات خود را همراه با تخفیف عرضه می کنند. در همین حال ، برخی از شرکت ها همچون شرکت Beitai قیمت فوب هر تن سیم مفتول فولادی را 525 پیشنهاد کرده است. در حالی که با در نظر داشتن قیمت تمام شده متوس واحدهای فولادسازی در چین، قیمت فوب 535 دلار به‌ازای هر تن، رقمی منطقی‌تر به نظر می رسد.

البته گفتنی است که برخی از معامله گران چینی در هفته گذشته، محصولات خود را با قیمت های پایین تری به فروش رساندند ؛ زیرا از موجودی کافی در انبارها برخوردار بودند. برای نمونه در هفته ای که گذشت 2 شرکت بازرگانی دولتی در چین، سیم مفتول های فولادی را با قیمتی بین 532 و 534 دلار در هر تن با احتساب CFR یعنی معادل قیمت فوبی حدود 515 دلار به ازای هر تن به فروش رساندند. از این رو، موجودی این محصولات نقش مؤثری می تواند در تعیین قیمت آتی آن داشته باشد.

منبع خبری : فلزآنلاین

گروه تولیدی بازرگانی فولاد صنعت