شرکت تولیدی فولاد صنعت

ورق گالوانیزه

اهمیت بازار ورق سرد، آرمانی دست‌یافتنی

ورق‌های گرم فولادی در فرآیند نورد سرد، تبدیل به ورق سرد می‌شوند و این محصول در صنایع بسیار متنوعی به کار می‌رود. بزرگ‌ترین مصرف‌ کنندگان ورق سرد، صنایع خودروسازی، لوازم خانگی و ساختمان‌سازی هستند. ضمن اینکه ورق سرد در تولید سایر محصولات تخت مانند ورق رنگی، ورق گالوانیزه و ورق قلع‌اندود مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین، تنوع مصرف‌ کنندگان ورق سرد بسیار بالا است و این محصول در ساخت بسیاری از قطعات و تجهیزات نیز کاربرد دارد.

طی یکی دو سال گذشته به دلیل افزایش نرخ ارز و به تبع آن افزایش قیمت همه محصولات فلزی مانند ورق سرد، بسیاری از مصرف‌کنندگان این محصول نتوانستند خود را با شرایط ایجاد شده وفق دهند. ازجمله آن‌ها می‌توان به صنعت خودروسازی اشاره کرد که با کاهش حدود 50 درصدی تولید و مصرف مواجه شد؛ البته در سایر بخش‌ها مانند لوازم خانگی به دلیل قطع واردات و افزایش تولید لوازم خانگی، رشد مصرف ورق سرد داخلی رخ داد که اتفاق مثبتی بود. با این حال، بخش عمده‌ای از صنایع مصرف‌ کننده ورق سرد در رکود به سر می‌برند که برای تولیدکنندگان این محصول تبدیل به چالش شده است.

نکته قابل توجه در مورد بازار ورق سرد، تعداد محصولات و تنوع این حوزه بوده که علت آن، گستردگی کاربردهای این ورق‌ها در صنایع گوناگون است؛ محل مصرف ورق‌های سرد می‌تواند قطعات بسیار کوچک خودرویی یا پروفیل‌های بسیار بزرگ ساختمانی باشد. از این رو طبیعی است که تولیدکنندگان ورق سرد نتوانند به نیاز برخی از مصرف‌کنندگان پاسخ دهند و خریداران مجبور به واردات باشند. برخی گریدهای ورق که در لوازم خانگی و خودرویی به کار می‌روند، هنوز در کشور به تولید انبوه نرسیده‌اند.

شرکت فولاد صنعت تامین کننده انواع ورق سردو گرم سهم به سزائی در تامین ورق مورد نیاز بازار را داشته و

بسیاری از مصرف‌کنندگان اعتقاد دارند کیفیت ورق سرد شرکت‌ فولاد در این راستا شناسائی نیازبازار بوده است

طی هشت ماه ابتدای سال جاری، حدود 470 هزار تن ورق سرد در بورس کالای ایران عرضه شده که تقریبا تمامی آن‌ها به فروش رفته است. در این میان، دو طرف بازار ورق سرد انتظار متفاوتی دارند؛ از یک سو، تولیدکنندگان به دنبال تولید بیشتر و بعضا صادرات هستند، از سوی دیگر، مصرف‌کنندگان راه‌های بهتر و سریع‌تر تامین مواد اولیه ازجمله واردات را پیگیری می‌کنند. تولیدکنندگان ورق سرد اعتقاد دارند که بازار نیازی به همه تولیدات ورق ندارد و با توجه به میزان مازاد تولید سالانه، دولت باید مجوز صادرات را به تولیدکنندگان ارائه کند. مصرف‌کنندگان نیز اعتقاد دارند که با توجه به شرایط کنونی، دولت و شرکت فولاد مبارکه باید شرایط خرید ورق از بورس کالا را تسهیل کنند و به آن دسته از مصرف‌کنندگانی که نیاز به ورق‌های خاص دارند، مجوز واردات دهد. ضمن اینکه مصرف‌کنندگان متفق‌القول امیدوار هستند که شرکت فولاد مبارکه بتواند گریدهای ورق سرد مورد نیاز صنعت خودرو و لوازم خانگی را تولید کند. حضور مدیرعامل فولاد مبارکه در برنامه پایش و اعلام آغاز احداث طرح نورد گرم شماره دو شرکت فولاد مبارکه، موسوم به طرح شهید خرازی، موجی از امیدواری‌ها را در تولیدکنندگان ورق سرد ایجاد کرد؛ زیرا ورق گرم ماده اولیه تولید ورق سرد محسوب می‌شود.

در شرایط کنونی سیاست درست تنظیم بازار، بهترین راهکاری است که می‌توان در پیش گرفت. دولت می‌تواند با پایش دقیق بازار، نیازهای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان را ارزیابی کند و صدور مجوزهای مورد نیاز آن‌ها را برای صادرات و واردات را تسهیل کند؛ اما مهم‌تر از آن، تثبیت شرایط اقتصادی است که قیمت‌ها نیز تثبیت شوند و مصرف‌کنندگان بتوانند با برنامه‌ریزی بهتر، اقدام به خرید ورق و تولید محصول کنند.

جهت دریافت قیمت ها و اطلاعات بیشتر با ما تماس حاصل فرمایید .

تماس : 44044035 -021 (10 خط)، 33913131-021 ، 44064444-021
همراه : 09121193131

وب : WWW.Fuladsanat.com