شرکت تولیدی فولاد صنعت

اسکلت

تاثیر نوسانات بازارمحصولات فولادی در حوزه ساخت و ساز

صنعت فولاد کشور طی یکی دو سال اخیر، نوسانات قابل توجهی را در زمینه قیمت و مصرف پشت سر گذاشت و به همین دلیل در سال جاری تولید محصولات فولادی (تیرآهن، نبشی، ناودانی و…) با نوسان همراه بوده است. سیاست‌گذاری‌های متناقض دولت و تعدد واحدهای تولیدی در این حوزه که عموما ظرفیت‌های بسیار پایینی دارند، باعث ایجاد نوسان و سرگردانی بازار محصولات طویل فولادی در یکی دو سال اخیر شده است. هر چند که هنوز رکود بر صنایع مصرف‌کننده فولاد در کشور حاکم است.

همانطور که در نمودار 1 مشخص است، طبق گزارش انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، در سال 1396 میزان تولید محصولات فولادی 17 میلیون و 252 هزار تن بود که هشت میلیون و 225 هزار تن از آن یعنی حدود 45 درصد به محصولات طویل فولادی مانند تیرآهن، میلگرد و سایر مقاطع اختصاص داشت. در سال 1397 تولید محصولات فولادی 11 درصد رشد کرد ولی در بخش تیرآهن و مقاطع فولادی شاهد کاهش تولید بودیم زیرا بیشترین میزان تولید به میلگرد اختصاص داشت. تولید محصولات فولادی طویل در این سال به 9 میلیون و 630 هزار تن رسید که رشد 17 درصدی را نسبت به سال 96 نشان می‌دهد.

n1 گروه تولیدی بازرگانی فولاد صنعت
تاثیر نوسانات بازارمحصولات فولادی در حوزه ساخت و ساز 5

نمودار 2 میزان تولید مقاطع فولادی را در دو سال اخیر نشان می‌دهد. همان‌طور که در این نمودار مشاهده می‌شود، در سال 96 میزان تولید تیرآهن در کشور به یک میلیون و 123 هزار تن رسید. علاوه بر این میزان تولید سایر مقاطع فولادی نیز 859 هزار تن بود. در سال 97 میزان تولید تیرآهن هشت درصد کاهش یافت و به یک میلیون و 35 هزار تن رسید. تولید مقاطع فولادی نیز با کاهش همراه بود؛ به‌طوری که افت 10 درصدی را در این بخش شاهد بودیم و تولید مقاطع فولادی 769 هزار تن به ثبت رسید.

n2 گروه تولیدی بازرگانی فولاد صنعت
تاثیر نوسانات بازارمحصولات فولادی در حوزه ساخت و ساز 6

نمودار 3 حاکی از آن است که در سه ماه ابتدای سال جاری شاهد رشد تولید انواع محصولات فولادی، به ویژه محصولات طویل بودیم. به‌طوری که میزان تولید این محصولات با رشد 16 درصدی، از چهار میلیون و 559 هزار تن در سه ماه ابتدای 97 به 5 میلیون و 271 هزار تن رسید. در میان مقاطع طویل فولادی، میزان تولید تیرآهن با رشد 22 درصدی نسبت به سال 1397 که میزان تولید 246 هزار تن بود، به 301 هزار تن رسید اما در بخش مقاطع شاهد کاهش یک درصدی تولید بودیم و میزان تولید این محصولات از 205 هزار تن در سال 96، به 203 هزار تن در سه ماهه اول سال جاری رسید.

n3 گروه تولیدی بازرگانی فولاد صنعت
تاثیر نوسانات بازارمحصولات فولادی در حوزه ساخت و ساز 7

نمودار 4 سهم هر یک از محصولات فولادی را نشان می‌دهد. در سال 97 تیرآهن 5.4 درصد، میلگرد 41 درصد و مقاطع فولادی 4 درصد از میزان تولید محصولات فولادی را به خود اختصاص دادند. در سه ماه ابتدایی سال جاری سهم تیرآهن از محصولات فولادی 5.1 درصد، میلگرد 34.8 درصد و سایر مقاطع تنها 3.4 درصد بود.

n4 گروه تولیدی بازرگانی فولاد صنعت
تاثیر نوسانات بازارمحصولات فولادی در حوزه ساخت و ساز 8

منبع خبر : فلزات آنلاین