شرکت تولیدی فولاد صنعت

ریخته گری 2

نخستین کنفرانس ملی ریخته‌گری پیوسته فولاد

بندرعباس در هفته بارانی جنوب کشور شاهد برگزاری اولین کنفرانس ملی ریخته‌گری پیوسته فولاد، به میزبانی شرکت فولاد هرمزگان بود. کنفرانسی که به رغم نوپا بودن، توانست در اولین دوره، توجه بسیاری از فعالان حوزه صنعت و اصحاب رسانه را به خود جلب کند و دریچه‌های تازه‌ای را در مسیر ارتقای صنعت فولاد باز کند.

اولین دوره کنفرانس دوروزه ریخته‌گری پیوسته فولاد در روزهای ۲۶ و ۲۷ آذرماه ۱۳۹۸ در هتل هرمز بندرعباس برگزار شد و مخاطبان قابل توجهی را نیز به خود جلب کرد.

اولین سخنران مراسم افتتاحیه، مهندس نیرومند دبیر علمی کنفرانس بود. وی ضمن تاکید بر لزوم حمایت از دانشجویان و در نظر گرفتن بورسیه‌های تحصیلی برای تامین نیروهای تمام وقت برای صنعت فولاد، گفت: در اولین کنفرانس ریخته‌گری مداوم فولاد تعداد ۱۵ مقاله به صورت شفاهی ارائه خواهد شد.

نیرومند درباره تعداد مقالات ارسالی نیز عنوان کرد: تعداد کل نویسندگان که آثار آنها به دبیرخانه ارسال شده، ۵۳ نفر است که از این تعداد ۴۵ مقاله از صنعت و هشت مقاله از دانشگاه بود. همچنین بیشترین تعداد مقالات ارسال شده، از شرکت فولاد مبارکه بوده است.

وی با اشاره به این موضوع که در این کنفرانس تعدادی مقاله نیز به صورت مشترک بین دانشگاهی بوده است یادآور شد: متاسفانه در برخی موضوعات مانند مسائل زیست‌محیطی مقاله‌ای ارائه نشده که این موضوع قابل تامل و بررسی است.

آینده فولاد در دست مستحکم‌ها! 

مهندس کاظمی، معاون تکنولوژی و توسعه فولاد هرمزگان در سخنرانی افتتاحیه اولین کنفرانس ملی ریخته‌گری پیوسته فولاد، به ارزیابی وضعیت فولاد در دهه‌های آینده و لزوم ورود تولیدکنندگان به بحث تکنولوژی‌های جدید ساخت فولاد پرداخت.

کاظمی عنوان کرد: بیشترین رشد تقاضا در مصرف فولاد در سال‌های آینده مربوط به کشتی‌سازی و صنایع ساختمانی است که تمرکز آن نیز بر فولاد با استحکام بالا خواهد بود.

وی گفت: فولادهای مورد استفاده در صنعت نفت و ساخت توربین‌ها به سمت فولاد مقاوم پیش می‌رود؛ ضمن اینکه صنعت خودروسازی نیز به سمت استفاده از فولاد با استحکام بالا حرکت می‌کند که این موضوع، با کاهش مصرف فولاد کم‌کربن و همین طور کاهش وزن خودروها همراه است.

کاظمی درباره صنایع کشتی‌سازی و ساختمانی به عنوان مصرف‌کنندگان اصلی فولاد در دنیا در سال‌های آینده خاطرنشان کرد: در صنعت کشتی‌سازی با توجه به نیاز به سازه‌های بزرگ‌تر، لزوم به کارگیری فولادهای فوق ضخیم با استحکام بالا بسیار بیشتر خواهد بود و در حوزه ساختمانی نیز استفاده از فولاد با استحکام بالا به دلیل جلوگیری از فرسایش و خوردگی‌های اتمسفری افزایش خواهد یافت.وی در پایان یادآور شد: ما نیز باید هم‌راستا و همگام با نیازهای روز دنیا در این حوزه حرکت کنیم تا بتوانیم در این صنعت محصولی برای عرضه داشته باشیم.

به سوی اقتصاد فولادی 

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت هرمزگان نیز دیگر سخنران مراسم افتتاحیه کنفرانس بود. وی در سخنرانی خود در مراسم افتتاحیه عنوان کرد: ما فولاد هرمزگان را به عنوان بزرگ صنعت استان در این حوزه می‌شناسیم و از نقش پررنگ این مجموعه در استان مطلع هستیم.

قاسمی درباره ذخایر معدنی موجود در استان هرمزگان گفت: در حوزه آهن هماتیت ذخایر ما در استان نامحدود است و تا عمق ۹۰ متری تحقیقات در این مورد انجام شده است..

وی در پایان با اشاره به این موضوع که استان هرمزگان می‌خواهد خود را در قامت یک استان صنعتی نشان دهد، خاطرنشان کرد: با توجه به کاهش فروش نفت، توجه اقتصاد کشور به صنعت فولاد است.

اولین کنفرانس ملی ریخته‌گری پیوسته فولاد پس از مراسم افتتاحیه که همانند بیشتر افتتاحیه‌ها، جنبه رسانه‌ای داشت، وارد بخش‌های اصلی شد و با برگزاری پنل‌های تخصصی و ارائه مقالات داخلی و خارجی در دو روز ادامه یافت که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

* پنل تخصصی دستیابی به تکنولوژی ماشین‌های ریخته‌گری مداوم یکی از اصلی‌ترین پنل‌های تخصصی کنفرانس بود. مهندس ارزانی در این پنل عنوان کرد: طرح جامع فولاد کشور برای رسیدن به اهداف خود نیازمند ساختار است.

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان در این پنل با بیان این نکته که ما در موضوع بومی‌سازی به غیر از تامین مالی، مشکل حادی نداریم تصریح کرد: بدنه فرهیخته کشور و حاکمیت نقشه راه و طرح جامع فولاد را اجرا کنند.

* از جمله مقالات ارائه شده جالب توجه در این کنفرانس، مقاله پروفسور عبداله خاریچا پژوهشگر حوزه فولاد از دانشگاه لئوبن اتریش بود که در آن به نقش همزن‌های الکترومغناطیسی در ریخته‌گری مداوم فولاد می‌پرداخت.

در این پژوهش که به زبان انگلیسی ارائه شد، پروفسور خاریچا استفاده از همزن‌های الکترومغناطیسی در ریخته‌گری مداوم فولاد را در جداسازی ناخالصی‌ها و بهبود ساختار انجمادی و همین‌طور کاهش ضایعات ریخته‌گری بسیار حائز اهمیت دانست.

* ارائه مقاله کاهش پیکاپ نیتروژن از پاتیل به تاندیش در فرآیند ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد هرمزگان که در دومین روز کنفرانس ملی ریخته‌گری مداوم فولاد، توسط سید مصطفی موسوی، کارشناس فرآیند تولید ریخته گری مداوم، ارائه شد نیز از بخش‌های جالب توجه کنفرانس بود.

* یکی از کارگاه‌هایی که در دومین روز کنفرانس ملی ریخته‌گری مداوم فولاد با استقبال خوبی مواجه شد، کارگاه پودر قالب و نقش آن در کیفیت محصول بود. مدرس این کارگاه، امیرعباس نوربخش، مدرس دانشگاه بود که به بررسی نقش پودر قالب در کیفیت محصول پرداخت.

* پنل پایانی و پیش از اختتامیه کنفرانس ریخته‌گری پیوسته فولاد، پنل تخصصی چالش‌ها و نیازهای فناورانه ریخته‌گری بود که در آن نمایندگان شرکت‌های مختلف فولادی، با ارائه مشکلات و مطرح کردن نیازهای خود از گروه‌های همکار کسب راهنمایی می‌کردند که با توجه به نوپا بودن برگزاری این نوع پنل‌ها در کشور، استقبال خوبی از آن به عمل آمد.

در مراسم اختتامیه نیز از نویسندگان مقالات برگزیده برگزار‌کنندگان کارگاه‌ها و مولفان کتاب فولاد تمیز تقدیر به عمل آمد .

منبع خبر : فلزات آنلاین